فاطمه بانوی بهشتی
فاطمه (سلام الله علیها) بانوی بهشتی
محمد انصاری مدیر وکارشناس شبکه وهابی
وصال حق در برنامه آن روی سکه با پخش کلیپ هایی از سخنرانی علمای شیعه در
مورد مقام ومنزلت حضرت زهرا (سلام الله علیها) منعقد شدن نطفه حضرت از
عصاره میوه های بهشتی که پیامبر (صلی الله علیه و آله) در شب معراج در
بهشت از آنها تناول کرده بودند را منکر شد ومدعی شد حتی روایتی از تشیع در
این مورد وجود ندارد.
هنگامى که به تاریخ زندگى بانوى اسلام فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
مراجعه مىکنیم ، مىبینیم آن حضرت در خلقتشان نسبت به دیگران وضعیت
متفاوتی دارند که در تاریخ شخصیتهاى بزرگ جهان اعم از مرد و زن بى نظیر
است. بهتر است این سخن را از زبان پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله)
بشنویم:
ابن عباس مىگوید: «پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) زیاد فاطمه (سلام الله علیها) را مىبوسید، روزى عایشه عرض کرد شما زیاد فاطمه را مىبوسید؟ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: (این دلیلى دارد) در شب معراج هنگامى که جبرئیل مرا وارد بهشت کرد، از تمام میوه هاى بهشتى به من داد، و از عصاره آنها نطفه فاطمه در رحم خدیجه منعقد شد.هنگامى که مشتاق آن میوههاى بهشتى مىشوم، فاطمه را مىبوسم، و از بوى او بوى تمام میوههارا که در آن شب خوردم استشمام مىکنم.
این درحالى است که در بعضى از روایات
تعبیر به خصوص «سیب» بهشتى شده، چنانکه در همان کتاب «ذخائر العقبى» در
حدیثى از گروهى از اصحاب نقل شده که پیغمبر (سلام الله علیها) فرمود:
«جبرئیل سیبى از بهشت براى من آورد و خوردم و نطفه فاطمه از آن منعقد شد».
در حدیث دیگرى این میوه «سفرجل» یعنى «به» معرفى شده است، چنانکه در
«مستدرک الصحیحین» از «سعد بن مالک» از پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و
آله) این معنى آمده است.
باز در حدیث دیگرى این میوه بهشتى به
عنوان یک میوه ناشناخته براى ما مردم دنیا، اما میوه بسیار زیبا و خشبو و
جذاب، معرفى شده، چنانکه دانشمند معروف «سیوطى» در کتاب «در المنثور» از
پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل مىکند: «در شب معراج مرا وارد
بهشت کردند، و در برابر درختى از درختان بهشتى ایستادم که در تمام بهشت از
آن زیباتر و برگهائى از برگهاى آن سفیدتر، و میوهاى از میوه آن خوشبوتر
ندیدم، یکى از میوههاى آن را برگرفتم، و تناول کردم، و نطفهاى در صلب من
تشکیل شد و بعد از آنکه به زمین هبوط کردم و با خدیجه همبستر شده نطفه
فاطمه (سلام الله علیها) منعقد شد، لذا هنگامى که اشتیاق بوى بهشت پیدا
مىکنم بوى فاطمه (سلام الله علیها) را استشمام مىکنم .
در واقع همان حدیث اول، مجموع این احادیث را تفسیر مىکند، چرا که بر طبق
آن، پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از تمام میوههاى بهشتى تناول
کرده، و نطفه فاطمه (سلام الله علیها) از عصاره آنها تشکیل شده است، از
این گذشته عالم بهشت با جهانى که ما در آن زندگى مىکنیم به قدرى تفاوت و
فاصله دارد که الفاظ ما قادر بر بیان حقایق آن نیست، و آنچه مىگوئیم
اشارات مختصرى به آنها است.
به هرحال یک بانوى بهشتى که داراى خلق و خوى بهشتى است، باید نطفه او را
عصاره میوههاى بهشتى تشکیل دهد، و این امتیازى است که این بانو بر همه
زنان جهان دارد.او یک زن بهشتى بود، خلق و خویش بهشتى، قلب و جانش بهشتى،
رنگ و رویش بهشتى، گفتار و سخنانش بهشتى، خلاصه سر تا پا بهشتی بود.
آیا در تمام تاریخ بشر کسى را مىتوان یافت که چنین سند افتخارى که در این روایات آمده در تاریخچه زندگانیش ثبت شده باشد:
۱- سیوطی در تفسیر خود «الدرالمنثور»، ذیل تفسیر کریمهی «سبحان الذی اسری
بعبده لیلاً من المسجد الحرام» به نقل از طبرانی مینویسد: «عایشه گفت:
رسول گرامی (صلی الله علیه و آله) فرمود: آنگاه که بسوی آسمانم بردند،
داخل بهشت شده در کنار درختی از درختان آن توقف نمودم، درختی که به نیکوئی
آن درخت و به سفیدی برگ آن، برگی و به لذیذی میوهی آن، میوهای در بهشت
ندیدم، پس میوهای از میوههای آن برگرفتم و خوردم و به صورت نطفهای در
صلب من درآمد و آنگاه که به زمین هبوط کردم با خدیجه همبالین شدم و او
فاطمه (سلام الله علیها) را باردار گشت. پس از آن هرگاه مشتاق بوی بهشت
میشوم، فاطمه (سلام الله علیها) را میبویم».
۲- مستدرک الصحیحین از سعد بن مالک روایت میکند که رسول گرامی (صلی الله علیه و آله) فرمود: «جبرئیل- علیه الصلوة والسلام- با یک «گلابی» بهشتی نزد من آمد، گلابی را شب معراج خوردم و خدیجه، فاطمه را باردار شد. پس از آن هرگاه- مشتاق بوی بهشت میشدم، گردن فاطمه (سلام الله علیها) را میبوئیدم».
۳- در «ذخائرالعقبی» به نقل از ابنعباس
آمده است: «رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فاطمه (سلام الله علیها) را
زیاد میبوسید. عایشه (به عنوان اعتراض) به آن حضرت گفت: شما فاطمه (سلام
الله علیها) را زیاد میبوسید! حضرت در جواب فرمودند: همانا جبرئیل در شب
معراج مرا وارد بهشت نمود و از تمام میوههایش اطعامم نمود و آن طعام،
نطفهای در صلبم شد و خدیجه، فاطمه (سلام الله علیها) را باردار گشت.
آنگاه که مشتاق به آن میوهها شوم، فاطمه (سلام الله علیها) را میبوسم و
از بوی او، رائحهی تمام آن میوهها را استشمام میکنم».
۴- ذخائرالعقبی از کتاب «سیرهی ملّا» نقل میکند که: «رسول خدا (صلی الله
علیه و آله) فرمود: «جبرئیل سیبی از بهشت نزدم آورد، آن را تناول کردم و
با خدیجه همبالین شدم، پس او فاطمه (سلام الله علیها) را باردار گشت.
خدیجه گفت: بار من خفیف و سبک است، آنگاه که شما میروید (و من تنها
میشوم) کودکی که در رحم دارم با من سخن میگوید».
۵- خطیب بغدادی در «تاریخ بغداد» از عایشه نقل میکند که: «خطاب به رسول
خدا (صلی الله علیه و آله) عرض کردم: ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)!
شما را چه میشود هرگاه فاطمه (سلام الله علیها) میآید بر او بوسه
میزنید، حتی زبان خود را در کام او گذاشته، گوئی میخواهید عسل بخورید؟
فرمود: آری! جبرئیل در شبی که به آسمان برده شدم، وارد بهشتم کرد، پس سیبی
از آن به من داده آن را خوردم و نطفهای در صلبم گشت، آنگاه که به زمین
بازگشتم با خدیجه همبستر شدم و فاطمه (سلام الله علیها) از همان نطفه پدید
آمد. او حوریهای از انسانها است، هرگاه مشتاق بهشت شوم، او را میبوسم».
۶- خطیب بغدادی از ابنعباس نقل میکند که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود:«دخترم فاطمه (سلام الله علیها) حوریهای از آدمیان است مبری از حیض و نفاس. او را (خداوند) فاطمه (سلام الله علیها) نامید چرا که خداوند او را و دوستانش را از آتش جدا نموده است».
۷- صاحب «ذخائرالعقبی» حدیثی از اسماء در
رابطه با ولادت امام حسن (علیه السلام) نقل میکند که اسماء به رسول خدا
(صلی الله علیه و آله) عرض کرد: «من در این ولادت ندیدم که فاطمه (سلام
الله علیها) مبتلا به حیض یا نفاس شود! رسول گرامی (سلام الله علیها)
فرمودند: مگر نمیدانی دخترم پاک و پاکیزه است و هیچگاه مبتلا به حیض و
نفاس نمیشود.
۸- سیوطی در تفسیر خود «الدرالمنثور»، ذیل تفسیر کریمهی «سبحان الذی اسری
بعبده لیلاً من المسجد الحرام» به نقل از طبرانی مینویسد: «عایشه گفت:
رسول گرامی (صلی الله علیه و آله) فرمود: آنگاه که بسوی آسمانم بردند،
داخل بهشت شده در کنار درختی از درختان آن توقف نمودم، درختی که به نیکوئی
آن، درختی و به سفیدی برگ آن، برگی و به لذیذی میوهی آن، میوهای در بهشت
ندیدم، پس میوهای از میوههای آن برگرفتم و خوردم و به صورت نطفهای در
صلب من درآمد و آنگاه که به زمین هبوط کردم با خدیجه همبالین شدم و او
فاطمه (سلام الله علیها) را باردار گشت. پس از آن هرگاه مشتاق بوی بهشت
میشوم، فاطمه (سلام الله علیها) را میبویم».
منبع : www.fatemiyeh1431.blogfa.com
هزینه : پنج صلوات برای ظهور امام زمان (عجل الله فرجه)
توجه : جهت بروز مشکل در بخش نظرات ما را با خبر کنید.

محمد جواد درويش زاده (مدیر پایگاه اینترنتی خورشید شیعه)