فاطمه (سلام الله علیها) بانوی بهشتی

03 Ya Zahra (27)

محمد انصاری مدیر وکارشناس شبکه وهابی وصال حق  در برنامه آن روی سکه با پخش کلیپ هایی از سخنرانی علمای شیعه در مورد مقام ومنزلت حضرت زهرا (سلام الله علیها) منعقد شدن نطفه حضرت  از عصاره میوه های بهشتی  که پیامبر (صلی الله علیه و آله) در شب معراج در بهشت از آنها تناول کرده بودند را منکر شد ومدعی شد حتی روایتی از تشیع در این مورد وجود ندارد.
هنگامى که به تاریخ زندگى بانوى اسلام فاطمه زهرا (سلام الله علیها) مراجعه مى‏کنیم ، مى‏بینیم آن حضرت در خلقتشان نسبت به دیگران وضعیت متفاوتی دارند که در تاریخ شخصیتهاى بزرگ جهان اعم از مرد و زن بى نظیر است. بهتر است این سخن را از زبان پیغمبر اکرم‏(صلی الله علیه و آله) بشنویم:

ابن عباس مى‏گوید: «پیغمبر اکرم‏ (صلی الله علیه و آله) زیاد فاطمه (سلام الله علیها) را مى‏بوسید، روزى عایشه عرض کرد شما زیاد فاطمه را مى‏بوسید؟ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: (این دلیلى دارد) در شب معراج هنگامى که جبرئیل مرا وارد بهشت کرد، از تمام میوه هاى بهشتى به من داد، و از عصاره آن‏ها نطفه فاطمه در رحم خدیجه منعقد شد.هنگامى که مشتاق آن میوه‏هاى بهشتى مى‏شوم، فاطمه را مى‏بوسم، و از بوى او بوى تمام میوه‏هارا که در آن شب خوردم استشمام مى‏کنم.

این درحالى است که در بعضى از روایات تعبیر به خصوص «سیب» بهشتى شده، چنانکه در همان کتاب «ذخائر العقبى» در حدیثى از گروهى از اصحاب نقل شده که پیغمبر (سلام الله علیها) فرمود: «جبرئیل سیبى از بهشت براى من آورد و خوردم و نطفه فاطمه از آن منعقد شد».
در حدیث دیگرى این میوه «سفرجل» یعنى «به» معرفى شده است، چنانکه در «مستدرک الصحیحین» از «سعد بن مالک» از پیغمبر اکرم‏ (صلی الله علیه و آله) این معنى آمده است.

باز در حدیث دیگرى این میوه بهشتى به عنوان یک میوه ناشناخته براى ما مردم دنیا، اما میوه‏ بسیار زیبا و خشبو و جذاب، معرفى شده، چنانکه دانشمند معروف «سیوطى» در کتاب «در المنثور» از پیغمبر اکرم‏ (صلی الله علیه و آله) نقل مى‏کند: «در شب معراج مرا وارد بهشت کردند، و در برابر درختى از درختان بهشتى ایستادم که در تمام بهشت از آن زیباتر و برگهائى از برگهاى آن سفیدتر، و میوه‏اى از میوه آن خوشبوتر ندیدم، یکى از میوه‏هاى آن را برگرفتم، و تناول کردم، و نطفه‏اى در صلب من تشکیل شد و بعد از آنکه به زمین هبوط کردم و با خدیجه همبستر شده نطفه فاطمه‏ (سلام الله علیها) منعقد شد، لذا هنگامى که اشتیاق بوى بهشت پیدا مى‏کنم بوى فاطمه (سلام الله علیها) را استشمام مى‏کنم .
در واقع همان حدیث اول، مجموع این احادیث را تفسیر مى‏کند، چرا که بر طبق آن، پیغمبر اکرم‏ (صلی الله علیه و آله) از تمام میوه‏هاى بهشتى تناول کرده، و نطفه فاطمه (سلام الله علیها) از عصاره  آن‏ها تشکیل شده است، از این گذشته عالم بهشت با جهانى که ما در آن زندگى مى‏کنیم به قدرى تفاوت و فاصله دارد که الفاظ ما قادر بر بیان حقایق آن نیست، و آنچه مى‏گوئیم اشارات مختصرى به آن‏ها است.
به هرحال یک بانوى بهشتى که داراى خلق و خوى بهشتى است، باید نطفه او را عصاره میوه‏هاى بهشتى تشکیل دهد، و این امتیازى است که این بانو بر همه زنان جهان دارد.او یک زن بهشتى بود، خلق و خویش بهشتى، قلب و جانش بهشتى، رنگ و رویش بهشتى، گفتار و سخنانش بهشتى، خلاصه سر تا پا بهشتی بود.

آیا در تمام تاریخ بشر کسى را مى‏توان یافت که چنین سند افتخارى که در این روایات آمده در تاریخچه زندگانیش ثبت شده باشد:
۱- سیوطی در تفسیر خود «الدرالمنثور»، ذیل تفسیر کریمه‏ی «سبحان الذی اسری بعبده لیلاً من المسجد الحرام» به نقل از طبرانی می‏نویسد: «عایشه گفت: رسول گرامی (صلی الله علیه و آله) فرمود: آنگاه که بسوی آسمانم بردند، داخل بهشت شده در کنار درختی از درختان آن توقف نمودم، درختی که به نیکوئی آن درخت و به سفیدی برگ آن، برگی و به لذیذی میوه‏ی آن، میوه‏ای در بهشت ندیدم، پس میوه‏ای از میوه‏های آن برگرفتم و خوردم و به صورت نطفه‏ای در صلب من درآمد و آنگاه که به زمین هبوط کردم با خدیجه هم‏بالین شدم و او فاطمه (سلام الله علیها) را باردار گشت. پس از آن هرگاه مشتاق بوی بهشت می‏شوم، فاطمه (سلام الله علیها) را می‏بویم».

۲- مستدرک الصحیحین از سعد بن مالک روایت می‏کند که رسول گرامی (صلی الله علیه و آله) فرمود: «جبرئیل- علیه الصلوة والسلام- با یک «گلابی» بهشتی نزد من آمد، گلابی را شب معراج خوردم و خدیجه، فاطمه را باردار شد. پس از آن هرگاه- مشتاق بوی بهشت می‏شدم، گردن فاطمه (سلام الله علیها) را می‏بوئیدم».

۳- در «ذخائرالعقبی» به نقل از ابن‏عباس آمده است: «رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فاطمه (سلام الله علیها) را زیاد می‏بوسید. عایشه (به عنوان اعتراض) به آن حضرت گفت: شما فاطمه (سلام الله علیها) را زیاد می‏بوسید! حضرت در جواب فرمودند: همانا جبرئیل در شب معراج مرا وارد بهشت نمود و از تمام میوه‏هایش اطعامم نمود و آن طعام، نطفه‏ای در صلبم شد و خدیجه، فاطمه (سلام الله علیها) را باردار گشت. آنگاه که مشتاق به آن میوه‏ها شوم، فاطمه (سلام الله علیها) را می‏بوسم و از بوی او، رائحه‏ی تمام آن میوه‏ها را استشمام می‏کنم».
۴- ذخائرالعقبی از کتاب «سیره‏ی ملّا» نقل می‏کند که: «رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: «جبرئیل سیبی از بهشت نزدم آورد، آن را تناول کردم و با خدیجه هم‏بالین شدم، پس او فاطمه (سلام الله علیها) را باردار گشت. خدیجه گفت: بار من خفیف و سبک است، آنگاه که شما می‏روید (و من تنها می‏شوم) کودکی که در رحم دارم با من سخن می‏گوید».
۵- خطیب بغدادی در «تاریخ بغداد» از عایشه نقل می‏کند که: «خطاب به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) عرض کردم: ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! شما را چه می‏شود هرگاه فاطمه (سلام الله علیها) می‏آید بر او بوسه می‏زنید، حتی زبان خود را در کام او گذاشته، گوئی می‏خواهید عسل بخورید؟ فرمود: آری! جبرئیل در شبی که به آسمان برده شدم، وارد بهشتم کرد، پس سیبی از آن به من داده آن را خوردم و نطفه‏ای در صلبم گشت، آنگاه که به زمین بازگشتم با خدیجه همبستر شدم و فاطمه (سلام الله علیها) از همان نطفه پدید آمد. او حوریه‏ای از انسان‏ها است، هرگاه مشتاق بهشت شوم، او را می‏بوسم».

۶- خطیب بغدادی از ابن‏عباس نقل می‏کند که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود:«دخترم فاطمه (سلام الله علیها) حوریه‏ای از آدمیان است مبری از حیض و نفاس. او را (خداوند) فاطمه (سلام الله علیها) نامید چرا که خداوند او را و دوستانش را از آتش جدا نموده است».

۷- صاحب «ذخائرالعقبی» حدیثی از اسماء در رابطه با ولادت امام حسن (علیه السلام) نقل می‏کند که اسماء به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) عرض کرد: «من در این ولادت ندیدم که فاطمه (سلام الله علیها) مبتلا به حیض یا نفاس شود! رسول گرامی (سلام الله علیها) فرمودند: مگر نمی‏دانی دخترم پاک و پاکیزه است و هیچگاه مبتلا به حیض و نفاس نمی‏شود.
۸- سیوطی در تفسیر خود «الدرالمنثور»، ذیل تفسیر کریمه‏ی «سبحان الذی اسری بعبده لیلاً من المسجد الحرام» به نقل از طبرانی می‏نویسد: «عایشه گفت: رسول گرامی (صلی الله علیه و آله) فرمود: آنگاه که بسوی آسمانم بردند، داخل بهشت شده در کنار درختی از درختان آن توقف نمودم، درختی که به نیکوئی آن، درختی و به سفیدی برگ آن، برگی و به لذیذی میوه‏ی آن، میوه‏ای در بهشت ندیدم، پس میوه‏ای از میوه‏های آن برگرفتم و خوردم و به صورت نطفه‏ای در صلب من درآمد و آنگاه که به زمین هبوط کردم با خدیجه هم‏بالین شدم و او فاطمه (سلام الله علیها) را باردار گشت. پس از آن هرگاه مشتاق بوی بهشت می‏شوم، فاطمه (سلام الله علیها) را می‏بویم».


منبع  : www.fatemiyeh1431.blogfa.com
هزینه  : پنج صلوات برای ظهور امام زمان (عجل الله فرجه)
توجه  : جهت بروز مشکل در بخش نظرات ما را با خبر کنید.